Villa Tombo

Villa Tombo

設計:中村大補

18.06.18

ゾーニングイメージ ―まずは樹の位置―

計画に先立ち、家族の一員とも言える樹たちの正確な位置を知る必要があります。
細田、橋爪とともに2点間から図ります。
母コブシは何と直径62センチもあります!立派です!
樹は褒めてあげると確実に元気になります。
どこで聴くんでしょうね?

一通り測り終えてからその場でゾーニングイメージが描けました。
北に寝室、水回りをまとめたスリーピング棟。
母コブシの南にリビングダイニング、キッチンをまとめたパブリック棟。
それを結ぶ通路はその下を水がスルー出来るようにブリッジ状に。

これは意外に早くプランがまとまるかもしれません。

中村PDO

Before planning, we need to know the exact location of the trees that can be said to be members of the family.
We measured the position from 2 points with Hosoda and Hashizume
.
The mother Kobushi tree has a diameter of 62 cm! It is splendid!
If you give praise to trees you surely become healthy.
Where will they listen?

I could draw a zoning image on the spot.
A sleeping area that summarizes the bedroom and the water around the north..
Public area where living dining and kitchen are gathered south of the mother Kobushi tree.
Make it a bridge shape so that water passes under the passage connecting it.

This may make the plan sooner.

18.06.11

新しいライフスタイルと環境維持

現在の住まいは環境に対し開放的で、居ながらにして森に囲まれているようです。
度重なる増改築を経てきました。
それでも新しいライフスタイルに適さなくなってしまったことと、
そして何よりも冬とても寒い!

オーナーはまず温熱性能にこだわり地域ビルダーを模索しました。
話すうちに、確かに性能は良くても理想的な生活をする工夫の要求には、
応えてもらえないと感じ始めたのです。
住まい手が主役のはずの家づくりがいつの間にか造り手主導になっている・・・・。

もう一つ、環境も主役となるべきです。
合理的に工事するために大切な樹をいとも簡単に除去する提案はありえません。
樹は感情のある、命あるものとしての扱いを受けなければいけません。
人と交流する言語を持たないだけのことです。
「樹を活かすことが人本位であるべき家づくりの制約になるべきではない」
という考えもあります。
確かにその通り。
でもすべてはバランスを大切に考えます。
センスと言い換えても良いでしょう。

中村@PDO

The current residence is open to the environment, and it seems that it is surrounded by forests as it is.
They have repeatedly renovated and renovated.
Still it has become unsuitable for a new lifestyle,
And above all, it is very cold in winter!

The owner first focused on the thermal performance and searched for a regional builder.
While talking, despite the performance, despite the ideal way to live an ideal life,they began to feel that I could not respond.
Despite the fact that the household is the leading role in making houses, the maker is the leading role ....

Another thing, the environment should also be the leading role.
There is no proposal to remove important trees easily for reasonable construction.
Trees must be treated as emotional, life-threatening.
It's just that they do not have a language to interact with people.
"Taking advantage of trees should not be a constraint on house making"
There is also the idea.
Surely that's right.
But everything counts the balance carefully.
That might be a sense

18.06.05

こぶし母娘に寄りそう家を


どっしりと貫禄のあるこぶしの樹は母です。その隣に娘たち。
一群をつくっているのは武者立ちの大きな栗二つと可憐なもみじ。

竹の子族の町からこの南原に居を移して30年以上。毎年早秋にトンボの群れが飛び交う美しい自然の営みは変わらなくても、ライフスタイルは随分変わったようです。こぶし母娘を活かした新しい家づくりの計画が始まります。

敷地の東に沿う湿原の谷は長い月日をかけてオーナーが整備しました。その景観を取り入れることも大きなテーマです。

軽井沢町の要綱に従っての軒先のセットバック、既存樹の位置、隣家との距離感・・・・・。
ものすごく難しい設計要件満載です。

中村@PDO

The tree of dwarfed Kobushi is a mother. Next to that is the daughter trees.
Besides, there are two large chestnuts and a pretty Japanese maple.

More than thirty years have passed since they moved the residence to this Nambara from Harajuku. Even though the beautiful nature that crowds of dragonflies flutter every autumn does not change, the lifestyle seems to have changed considerably. A plan to create a new house leaving the fist mother daughter begins.

The owner maintained the valley of the wetland in the east of the site over a long period of time. It is also a big theme to incorporate the scenery.

The setback of the eaves edge in accordance with the outline of Karuizawa-cho, the position of the existing tree, the sense of distance with the neighbor.
It seems to be an extremely difficult design.